Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

SFO

Slangerup Skoles SFO består af 2 afdelinger: Afdeling Lindegård og afdeling Byvang.

Fritidsordningen har som primært formål at tilbyde børnene et meningsfyldt og lærerigt rum efter skoletid, hvor de får mulighed for at deltage i fællesskaber og udvikle sociale og personlige kompetencer under pædagogisk supervision.

I SFO vægter vi børnenes egne initiativer højt. Børnene har fri og skal have lov til at forvalte den tid selv med behørig hjælp fra de voksne, der har ansvar for dem.

Legen er det bærende element i børnenes fritid, og foregår i såvel formelle som uformelle aktiviteter. Legen bidrager til trivsel, læring og udvikling og er et vigtigt redskab til udvikling af personlige, sociale og kulturelle kompetencer.

Vi har en anerkendende tilgang til barnet, hvilket betyder, at vi respekterer børnenes forskellighed og giver plads til variation og særegenhed. Som voksne opfatter vi os selv som aktive rollemodeller, der hver især repræsenterer forskellige personlige og didaktiske kompetencer, som vi søger at udnytte gennem en bred vifte af aktiviteter.

Respekten for forskellighed går igen i vores pædagogiske tilgang til børnene. Vi lægger vægt på, at børnene lærer at respektere deres kammeraters forskellighed, samt at motiver skal tolkes ud fra et individuelt perspektiv. Det er vores erfaring, at børnene trives og at konflikter minimeres ved denne tilgang. Samtidig tolererer vi ikke mobberi og grimt sprog mellem børnene.

 

Her kan du se en præsentationsvideo af hver SFO:

Præsentationsvideo afdeling Byvang

Præsentationsvideo afdeling Lindegård

 

Pædagogisk profil for Slangerup Skoles SFO'er

Med denne profil ønsker vi at beskrive det grundlæggende indhold af Slangerups skoles SFO'ers pædagogiske praksis. Dvs. den ydelse, som medarbejderne i SFO’erne dagligt præsterer i forhold til børnene. 

Vi vil give en indsigt i, hvad vi vægter i hverdagen med børnene, og hvordan vi praktiserer begreberne læring, leg og aktiviteter samt understøttende undervisning (UUV). Med denne beskrivelse ønsker vi at gøre det mere konkret, hvad det er, der ligger bag vores metoder, handlinger og fokus. Ligeledes ønsker vi at præcisere, hvordan arbejdet i SFO hænger sammen med skolens overordnede pædagogiske vision og værdigrundlag.

I Frederikssund kommune har vi et fælles børnesyn der lyder: 

"Alle børn og unge er selvstændige individer med egne meninger, værdier og handlemåder, som skal inddrages og respekteres af alle voksne omkring dem."

Endvidere har vi i vores børne- og ungepolitik følgende indsatsområder:

  • Der skal være sammenhæng og gode overgange i alle børneliv med fokus på inddragelse af lokalsamfundet

  • Alle børn og unge skal have en god start på livet og støttes i deres mentale og fysiske sundhed og udvikling

  • Vores udviklings- og læringsmiljøer skal være kendetegnet af høj kvalitet og stærk professionel faglighed

På Slangerup Skole har vi lavet vores eget børnesyn og pædagogiske grundlag, som lyder:

  • Vi tror, alle børn gør det så godt, de kan

  • Alle børn har ressourcer (faglige, sociale og personlige)

  • Alle børn skal opleve en tryg og nærværende hverdag

  • Alle børn skal føle sig som en del af et fællesskab, som alle bidrager positivt til

  • Alle børn skal mødes med anerkendelse og respekt

  • Alle børn skal mødes og italesættes positivt

  • Alle børn skal være i trivsel og læring

Hverdagen i SFO

Fritidsordningen har som primært formål at tilbyde børnene et meningsfyldt og lærerigt rum efter skoletid, hvor de får mulighed for at deltage i fællesskaber og udvikle sociale og personlige kompetencer under pædagogisk supervision.

I SFO vægter vi børnenes egne initiativer højt. Børnene har fri og skal have lov til at forvalte den tid selv med behørig hjælp fra de voksne, der har ansvar for dem. Der er dagligt tilbud om leg, spil, Cafeen og legepladsen.

Desuden er der åbent nogle dage på vores Bygger, i det kreative værksted og i Tumleren. 

Legen er det bærende element i børnenes fritid og foregår i såvel formelle som uformelle aktiviteter. Legen bidrager til trivsel, læring og udvikling og er et vigtigt redskab til udvikling af personlige, sociale og kulturelle kompetencer.

Vi har en anerkendende tilgang til barnet, hvilket betyder, at vi respekterer børnenes forskellighed og giver plads til variation og særegenhed. Som voksne opfatter vi os selv som aktive rollemodeller, der hver især repræsenterer forskellige personlige og didaktiske kompetencer, som vi søger at udnytte gennem en bred vifte af aktiviteter.

Respekten for forskellighed går igen i vores pædagogiske tilgang til børnene. Vi lægger vægt på, at børnene lærer at respektere deres kammeraters forskellighed, samt at motiver skal tolkes ud fra et individuelt perspektiv. Det er vores erfaring, at børnene trives og at konflikter minimeres ved denne tilgang. Samtidig tolererer vi ikke mobberi og grimt sprog mellem børnene.

Vi forventer et godt og tillidsfuldt samarbejde med alle forældre, idet vi mener, det skaber en tryg basis for udvikling, at de voksne i barnets liv taler sammen og danner bro mellem barnets forskellige sfærer.

Personalets planlægning

Vi planlagt følgende hver dag:

  • Ansvarlig for ind/afkrydsning

  • Pædagogiske aktiviteter i rum

  • Opsynsrundering inde/ude

Pædagogisk tilsyn

Indendørs

Vi sikrer et pædagogisk tilsyn ved at holde opsyn i alle åbne rum, med børn i SFO’en. Dette gøres på følgende to måder:

  • Vi er til stede fysisk i rummet, hvor vi fagligt, sikkerhedsmæssigt og pædagogisk vurderer, at det er nødvendigt

  • Vi tilser rummet på vores opsynsrundering, hvor vi fagligt, sikkerhedsmæssigt og pædagogisk vurderer, at det er forsvarligt, at børnene er alene uden opsyn i kortere perioder

Udendørs

SFO’en ser udemiljøet som et vigtigt lærings- og fritidsmiljø. 

  • Vi har personale på legepladsen, hvis der er børn og vi fagligt, sikkerhedsmæssigt og pædagogisk vurderer, at det er nødvendigt, at vi er der

  • Vi tilser legepladsen på vores ude opsyns-rundering hvor vi fagligt, sikkerhedsmæssigt og pædagogisk vurderer, at det er forsvarligt at børnene er alene uden opsyn i kortere perioder

Eksempler på indhold i SFO'en

Byggeren

Dyrene: Her er det muligt at være med til at passe vores dyr og lære, hvordan man håndterer dem.

Bålpladser: Her bliver der i perioder lavet bål og lavet mad over bål. Her lærer man, hvordan man tænder et bål, og hvordan man opfører sig omkring et bål.

Snittehuset: Her kan man snitte med en skarp kniv og lære, hvordan man opfører sig, når man har en kniv i hånden.

Øvrige områder på Byggeren: Her er fri leg under forudsætning af, at man følger nogle regler, f.eks. hvor man må grave, hvor man må klatre osv.

 

Krea  

Her tilbydes forskellige kreative aktiviteter. Som oftest er der en planlagt kreativ aktivitet, men der er også mulighed for, at børnene selv kan finde på ting at lave.

 

Tumleren

Er hver dag bemandet med en voksen, som tilbyder forskellige lege og bevægelsesaktiviteter, f.eks. høvdingebold, stikbold og ragnarok.

 

Morgen i SFO

Morgenen i SFO'en er rolig. Her skal der være plads til at starte stille og roligt. Der tilbydes morgenmad fra kl. 6.30 til kl. 7.20. Man skal være færdig med at spise kl. 7.30. Om morgenen er Tumleren åben og bemandet af en voksen fra kl. 7.20 til 7.50. Kl. 7.50 sendes børnene fra SFO'en i skole.

 

Cafeen

Cafeen er åben hver dag fra kl. 14-15. Her tilbydes en rugbrødsmad og noget frugt eller grønt. Børnene smører selv deres mad og spiser i fællesskab ved det store bord.   

 

Krydseren

Krydseren er den voksne, der tjekker, at alle børn har krydset sig ind og sørger for at sende børn efter forældrenes ønske i komme/gå systemet. Krydseren besvarer telefonen og hjælper børn, der er "selvbestemmere" til at komme afsted i det aftalte tidsrum. Krydseren hjælper også med booking af de forskellige rum og bevæger sig rundt i huset og hjælper de børn, der har behov for hjælp.

 

3. klasses rummet

Er et rum, som kun må bruges af 3. klasserne. Her tilbydes forskellige aktiviteter på forskellige dage. F.eks. er fredag filmdag, hvor der ses film og hygges med popcorn.

 

Udeområde

Vi har et stort udeområde, hvor der er mulighed for både at klatre, spille bold, lege og køre på vores køretøjer.

 

2'eren

Er vores flexrum. I maj og juni rummer det vores minibørn, og de øvrige måneder bruges det som Lego rum og forskellige andre aktiviteter.

 

Gangen og blomster

I vores gang findes diverse ugiftige planter, f.eks. chilier, aloe vera og citrustræer. Afgrøderne fra vores planter bruges i Cafeen, hvor der nogle gange laves mad med brug af vores chilier eller chilismagninger. Alternativt marmelade af vores citrusser.

Børneråd
Vi har oprettet rådet, fordi vi ønsker, at børnene arbejder med de demokratiske processer og bliver fortrolige med dem, samt at børnene oplever at have medbestemmelse og ejerskab i forhold til deres hverdag i SFO’en

.

Traditioner

Markedsfesten
Jul på byggeren
Diskofester
Fællesspisning for 3 klasserne
Juleshopping for 3 klasserne
Besøg fra børnehaver og besøg i klubben med børn
Tudefjæsfest for 3. klasserne
Fælles ferier Byvang/Lindegård
Tema i ferier og ture ude af huset

Hverdagen i undervisningsdelen

Fra 0.-3. klasse står pædagogerne i SFO for understøttende undervisning (UUV). UUV bliver planlagt, så den lever op til følgende skrivelse fra Undervisningsministeriet:

"UUV skaber en sammenhængende skoledag, så eleverne møder en varieret og anvendelsesorienteret undervisning. UUV er læringsaktiviteter, som ligger ud over folkeskolens faste fag og emner. Aktiviteterne i understøttende undervisning skal: 

Understøtte den faglige undervisning og/eller styrke eleverne personligt med læringsparathed, sociale kompetencer, alsidig udvikling, motivation og trivsel.

Eleverne får i understøttende undervisning mulighed for faglig fordybelse og for at arbejde bredt med deres evner og interesser."

Følgende er eksempler på indhold i UUV

  • Med afsæt i klassens ugeplan udformes aktiviteter i UUV 

  • Forskellige lege der understøtter fagene, f.eks. stafet med udsagnsord - røre, føle, mærke - gøre indlæring mere fysisk

  • Bevægelsesaktiviteter og fysiske lege på børnenes præmisser som et afbræk. Det kunne eksempelvis være massage

  • Højtlæsning 

  • Arbejde selv hæfter 

  • Tid til lektier 

  • Individuelle samtaler og samtaler i mindre grupper, f.eks. i drengegrupper og pigegrupper

  • Konflikthåndtering hvor fokus er på trivsel, normer, inddragelse og sammenhængsforståelse 

  • Ture ud af huset med fokus på gode oplevelser. Øvelse i at begå sig i det offentlige rum 

  • Fokus på trivsel i mindre grupper for at styrke deres indbyrdes relationer 

  • Spontane tiltag med afsæt i børnenes dagsform