Pædagogisk grundlag
Gensidige forventninger til vores samarbejde
• At du viser vilje til at lytte til andre
• At du stiller dig til rådighed for den fælles opgave
• At du bidrager med fælles løsninger
• At du påtager dig din del af opgaven
• At du overholder aftaler
Deprivatisering af praksis
• Fælles planlægning og evaluering af læringsforløb
• Kollegaobservation
• Holddeling/klassedeling/ gruppedeling og opdeling efter aktiviteter
• To voksne på aktiviteten giver mulighed for at understøtte læring
• Der sparres i teamet – positivt at der f.eks. er lærere og pædagoger i teamet med forskellige faglige syn på børn i/fra forskellige arenaer
• Aftaler for, hvad der skal ske, er vigtige og skal overholdes. Alle omkring børnene skal være bekendte med aftalerne
• Kollegial sparring på oplevede ting i hverdagen
• Videndeling på teammøder/personalemøder så man ikke står alene med opgaven
• Co-teaching som et værktøj (Uddannelse i hvad Co-teaching er)
• Kollegial sparring giver respekt for ageren i de forskellige arenaer
Læring og trivsel skabes bedst i samarbejde
• Vi har fokus på, at samarbejde gør vores arbejde lettere og skaber overskud
• Vi samarbejder omkring årsplaner, faglige forløb og årets gang
• Der er i samarbejdet fokus på den enkelte elev og klassen bl.a. via teammøder. Her bruges bl.a. lærernoter i Min Uddannelse. Vi samarbejder om alle børn på årgangen
• Alle børn er vores børn
• Alle bidrager til samarbejdet ved at stille sig til rådighed
• Fagteams har en central rolle i det faglige samarbejde og den faglige progression
• Vi samarbejder løbende om to-voksentimer, holddeling, makerværket, co-teaching og feedback ved kollegial observation
• Vi samarbejder om, at børnene møder de samme regler og rammer på hele skolen/SFO og hos alle voksne. Det giver tryghed og ro hos alle børn
• Vi er opmærksomme på, at alt samarbejde starter med en forventningsafstemning
Vi skaber refleksion over vores praksis
• LP-modellen og SOS bruges systematisk som redskab til at skabe forandring og refleksiv proces, der er begyndelsen på en handleplan og en evt. videre proces
• Vi er opmærksomme på, at vi er nysgerrige og undersøgende, før vi er handlende
• Vi har altid fokus på at reflektere over vores praksis både før, under og efter med det mål at styrke kerne-opgaven, som er børnenes læring, trivsel og udvikling
• Vi ved, at det er okay at fejle i udvikling af praksis. Det gør os klogere fremadrettet
• Handleplaner er vores værktøj til at fastholde refleksioner og evaluere på den fælles indsats omkring barnet
Betydning for elevernes læring
• Et godt og trygt lærings- og udviklingsmiljø, hvor relationen mellem børn/børn, børn/voksne og voksen/voksen er god
• Det er os professionelle, der har ansvaret
• Vi arbejder på et godt skole-hjemsamarbejde, så barnet oplever, at de voksne har fælles mål for læring, trivsel og udvikling
• Positive og gode fællesskaber er afgørende for læring, udvikling og trivsel
• Refleksion og evalueringskultur er en essentiel del af lærings- og udviklingsprocesser
• Udvikle arbejdsformer og rum, der skaber rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst for alle
• At børnene oplever medansvar, rettigheder og pligter i alle fællesskaber
• Meningsskabende, differentieret undervisning og aktiviteter