Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Mobilpolitik

Politik for brug af digitale medier på Slangerup Skole

Skolen ønsker, i et samarbejde med forældre, elever og ansatte, at skabe en skole, hvor digitale medier ses som naturlige kommunikationsværktøjer og arbejdsredskaber i elevernes skolehverdag. Vi ønsker at fremme dannelsen af en god, fornuftig og tidssvarende kultur i brugen af digitale medier i skolen. Vi ser positivt og anerkendende på tilgangen til brugen af digitale medier og de muligheder, disse giver.

Formålet med en politik på området er at skabe tydelig retning for eleverne og forældrene, så de digitale medier ikke påvirker læringsmiljøet negativt. Vi ønsker at undgå, at de digitale medier bliver et forstyrrende element i undervisningen og får negativ indflydelse på børnenes læringsmæssige og sociale udvikling samt fællesskabet på skolen.

Målet er at uddanne eleverne til at blive kompetente brugere af de digitale medier gennem en tydeliggørelse af, hvornår og hvordan medierne anvendes i det skolerelaterede arbejde.

Det er skolen, der sætter retning for, hvornår og hvordan de digitale medier indgår i undervisningssammenhænge og anvendes i den øvrige skoletid.

Det er forældrenes ansvar, hvordan deres barn/teenager anvender de digitale medier udenfor skoletiden.

Skolens rolle

På skolen holder man sig orienteret om ny forskning på området. På hvert klassetrin arbejder det pædagogiske personale med emnet integreret i hverdagen i forhold til børnenes modenhed. Klassens lærere vurderer hvilke emner og problemstillinger, der er relevante på det givne tidspunkt. I arbejdet er der fokus på både de enkelte elever og fællesskabets trivsel.

Skolen underviser i etiske, moralske og overordnede sikkerhedsmæssige områder inden for emnet. Eleverne skal lære konsekvenser at kende, når de benytter forskellige medier.

På skolen har vi følgende regler

BH. - 1.kl.

Skolen anbefaler, at eleverne ikke medbringer mobiltelefoner/smartwatches eller andre digitale enheder.

Hvis eleverne alligevel medbringer digitale enheder, skal de slukkes og placeres i ”mobilhotellet”/skabet i skoletiden, og smartwatches skal være på ”skolemode”.

I undervisningen er elev-iPads tændt, når de bruges i forbindelse med undervisningsaktiviteter. Når iPads ikke anvendes i undervisningen, skal de være slukket eller pakket væk.

2.-3. kl.

Medbragte mobiltelefoner eller andre digitale enheder skal sættes på ”flytilstand” eller slukkes, samles ind og låses forsvarligt inde, når skoledagen begynder. De udleveres, når skoledagen slutter. Smartwatches skal være på ”skolemode” i løbet af skoledagen.

I undervisningen er elev-iPads tændt, når de bruges i forbindelse med undervisningsaktiviteter. Når iPads ikke anvendes i undervisningen, skal de være slukket eller pakket væk.

SFO

Børnene må ikke anvende deres digitale enheder i SFO-tiden eller i overgangen mellem skole og SFO. Smartwatches skal være på ”skolemode” i løbet af SFO-tiden.

Legeaftaler skal laves hjemmefra og skal kommunikeres til SFO via komme/gå systemet eller pr. telefon. Alternativt må børnene vente med at lave legeaftaler, til forældrene kommer. Forældre skal selv finde telefonnumre på andre forældre i Aula pga. GDPR-regler.

Børnene kan ved særlige omstændigheder ringe hjem ved brug af SFO’ens telefon. Skal forældre have fat i deres barn i SFO-tiden, skal de ringe til SFO’en. 

Hvis reglerne for medbragte digitale enheder ikke overholdes, så passer krydseren på den digitale enhed, indtil barnet skal hjem.

4.-6. kl.

Medbragte mobiltelefoner eller andre digitale enheder skal sættes på ”flytilstand” eller slukkes, samles ind og låses forsvarligt inde, når skoledagen begynder. De udleveres, når skoledagen slutter. Smartwatches skal være på ”skolemode” i løbet af skoledagen. Læreren kan vælge at udlevere enhederne, hvis de skal bruges til skolerelevant arbejde. Enhederne forbliver i ”mobilhotellet”/klassen i pauserne.

I undervisningen åbnes elev-PC'er, når læreren beder om, at de anvendes til skolerelevant arbejde. Elev-PC'er skal være lukket, når de ikke skal anvendes i undervisningen. 

7. -9. kl.

Medbragte mobiltelefoner og andre digitale enheder skal sættes på ”flytilstand” eller slukkes og placeres i en fælles holder i klasselokalet aflåst, når første lektion starter. Eventuelle smartwatches skal sættes på ”skolemode”. 

Mobiltelefonerne kan anvendes, hvis læreren skønner det relevant i undervisningen.

Mobiltelefonerne er tilgængelige i spisepausen, hvor eleverne har mulighed for at forlade skolen.

I undervisningen åbnes elev-PC'er når læreren beder om, at de anvendes til skolerelevant arbejde. Elev-pc'er lukkes, når de ikke skal anvendes i undervisningen. 

Elevernes brug af smartboard i klasserne aftales forud med klassens/teamets lærere.

Musik/earplugs/høretelefoner anvendes ikke i undervisningen medmindre, læreren giver tilladelse. Evt. brug af musik som ”afskærmning” sker kun ved brug af bærbar og earplugs/høretelefoner. 

Alle typer af enheder medbringes på eget ansvar, og skolens regler for brugen af dem efterleves.

Elevernes rolle

Eleverne yder digital omsorg over for hinanden ved at kommunikere konstruktivt og hensynsfuldt.

Eleverne udviser respekt for hinandens grænser og overholder gældende love, f.eks. i forhold til brugen af billeder. Det er ikke tilladt at tage billeder, optage film eller lyd på skolens område medmindre, det er voksenstyret.

Eleverne har et medansvar for deres kammeraters trivsel - også i forhold til de digitale medier. Eleverne bedes kontakte skolens kontor ved besked til hjemmet i skoletiden.

Forældrenes rolle

Forældre har pligt til at interessere sig for deres børns brug af sociale medier og følge med i det liv, børnene har på medierne.

Forældre har et moralsk ansvar over for de fællesskaber på de sociale medier, som børnene indgår i både i og uden for skoletiden.

Forældre har et ansvar for, hvis udfordringer opstår, at indgå i dialog om løsninger med skolen og andre forældre. Det enkelte barn og fællesskabets trivsel er i fokus.

Forældre har pligt til at orientere skolen, hvis de opdager eksempler på uhensigtsmæssig brug af de digitale medier, der har betydning for en eller flere elevers trivsel i skolen.

Det forventes, at forældre bakker op om skolens retningslinjer og hjælper deres barn med at efterleve dem.

Forældre bedes kontakte skolens kontor ved besked til barnet i skoletiden og ikke kontakte barnet direkte i skoletiden.

Ansvar

Medbringelse af egne digitale enheder er på eget ansvar. Skolen dækker ikke skader eller bortkomst. Desuden forudsætter medbragte enheder, at skolens retningslinjer overholdes. Skolen kan til enhver tid inddrage enheder, hvis det vurderes nødvendigt. Eleven kan afhente den/de inddragede enheder på kontoret efter endt skoledag. Det samme gælder earplugs/headset. Forældrene får direkte besked.

 

Vedtaget i skolebestyrelsen oktober 2023.